De prijs van een website
De eerste vraag wanneer bedrijven een nieuwe website willen is vaak "Hoeveel moet dat kosten?" Een eenvoudige en logische vraag waar geen eenvoudig antwoord voor bestaat.
En daar is ook een eenvoudige reden voor
Je kent ongetwijfeld Facebook, een miljardenbedrijf met miljoenen gebruikers. Maar hoe je het ook draait en keert: Facebook is een website. In de achtergrond gebeuren er fenomenale dingen, zoals gezichtsherkenning van je vrienden en kennissen in jouw foto's, worden er honderden e-mails per minuut afgevuurd en worden je de juiste advertenties voorgeschoteld. Maar wat jij ziet is een website.
Hoewel Facebook een website is, is het ook een van de meest complexe systemen ter wereld. Dagelijks zijn duizenden mensen in de weer om ervoor te zorgen dat Facebook iedere minuut van de dag beschikbaar is. De kostprijs is dus navenant.
Maar jij wil geen Facebook kopie
Jij wil gewoon een simpele website. Een paar pagina's uitleg hier, wat contactgegevens daar en natuurlijk informatie over je beste producten! Klinkt eenvoudig, niet? Wel,... Als we het anders formuleren wil je een website die geld opbrengt. Logisch! Maar wees eerlijk: maak je nu al extra winst zonder extra moeite? Zonder extra investeringen in tijd of geld?
Laten we de "simpele website" even verder analyseren —dat is immers onze specialiteit.
Ter info: wij starten bij het ontwikkelen of verbeteren van een website doorgaans niet van een lijstje onderdelen dat aanwezig moet zijn, maar van een analyse van de beoogde doelen en met welke middelen we die het best behalen. Onderstaande uitwerking is dus louter illustratief voor een naïeve prijsbepaling. Schrik niet als je geen antwoord kan formuleren op de vele vragen; jou begeleiden bij iedere stap is onze job.
Een paar pagina's uitleg
De paar pagina's uitleg over je zaak moeten geoptimaliseerd worden zodat de juiste trefwoorden naar boven komen. Dat is van belang om zoekrobotten als Google en Bing de gewenste inhoud uit de tekst te laten halen. Want hoe gesofisticeerd deze zoekmachines ook lijken als je zoekt, ze hebben best wat hulp nodig om de belangrijkste woorden uit een tekst te kunnen distilleren en die te matchen met zoekopdrachten. Via de optimalisering van onder andere trefwoorden zorg je er bijvoorbeeld voor dat je website gemakkelijk gevonden kan worden via de zoekopdracht webdesigner in Tongeren of website laten maken in Belgisch Limburg. Je kruipt met andere woorden in het vel van de beoogde bezoekers: wat zoeken zij en wat kunnen we hen aanbieden?
Daarnaast moeten de teksten meestal voorzien worden van wat foto's of illustraties om de boel wat op te leuken. Als je geen in-house foto's hebt laten maken moeten we op zoek naar passende alternatieven. Eventjes op Google een afbeelding opzoeken volstaat niet: de afbeeldingen vallen doorgaans onder copyright en mogen niet zonder meer herbruikt worden. Gelukkig bestaan er wel wat schappelijke alternatieven of kan je terugvallen op een fotograaf…
Maar er kruipt in ieder geval wat extra tijd en geld in.
Wat contactgegevens
Naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres. Klaar! Maar je wil je e-mailadres liever niet zomaar vrijgeven, dus we gebruiken een contactformulier waar we ook meteen de gebruiker een keuze laten maken: waarover gaat het? Niet moeilijk, maar… er kruipt wel wat tijd in.
Wil je bezoekers de optie geven om in te schrijven op je nieuwe nieuwsbrief? Tenzij je dit telkens manueel wil doen moet de website natuurlijk die registratie uitvoeren. Dat kost wat tijd. Wil je die bezoeker ook meteen de laatste versie van de nieuwsbrief aanbieden? Dat kan, maar het kost wat tijd…
Ga je die nieuwsbrief zelf versturen met alle risico's vandien? Of kies je voor een getest en bewezen e-mail campagne systeem dat weliswaar een kleine kost met zich meebrengt, maar wel garandeert dat je nieuwsbrief toekomt en je onmiddellijk zeer nuttige informatie biedt over wie wanneer je e-mails leest en wat er hen in het oog springt?
Informatie over de producten of diensten
Alles wat we tot nu toe overlopen hebben "kost wat tijd". Maar hier draait het rond: jouw producten aanprijzen moet (doorgaans) het doel zijn van je website. En daar wordt het ook wat complexer:
- Hoeveel producten of diensten bied je aan? 1, 5, 500, 30000?
- Wil je die ook online verkopen in een e-shop?
- Is er BTW van toepassing op die producten? Op slechts een deel? Welk tarief?
- Wil je die producten ook verkopen buiten de EU?
- Wil je promoties kunnen opzetten?
- Wil je klanten die afhaken net voor het betalen er attent op maken dat ze nog wat in hun winkelkarretje hebben liggen? Misschien wil je ze na vijf dagen een kortingsbon van 10% geven zodat ze geneigd zijn hun aankoop toch afronden?
- Wat doe je met verzendkosten? Neem je die voor eigen rekening? Voor eender welk aankoopbedrag of moet men een minimum besteden?
Het aantal producten en diensten heeft vooral gevolgen voor de structuur van de website. Als je slechts enkele producten aanbiedt, dan is het presenteren van die informatie relatief simpel. Gaan we echter naar de tientallen, dan moet er rekening gehouden worden met de juiste navigatie-structuur om bezoekers alles snel terug te laten vinden.
Ga je ook online verkopen, dan duiken er allerlei extra vragen op. Die vragen beantwoorden en een bevredigend resultaat neerzetten dat aan al die antwoorden voldoet, dat kost meer tijd en expertise. Bovendien zijn daar ook andere kosten aan verbonden, zoals een abonnement voor de afhandeling van online betalingen (bijvoorbeeld door Ogone) of een abonnement voor een ecommerce-provider zoals Shopify die standaard al heel wat antwoorden op je vragen heeft.
Jij wil jouw eigen website
En daar heb je recht op, maar weet dat de prijs van websites net zo afhankelijk is van je wensen als je ideale woning. Heb je liever een kleine studio, goedkoop en lekker makkelijk in onderhoud? Of heb je liever een kasteel?
Bij Roam heb je in ieder geval zo een "kleine studio" al voor 1000 euro. Wil je meer? Wij helpen jou uitzoeken wat nuttig, wat noodzakelijk en wat overbodig is. Een klant die bij Roam een website ter waarde van 1000 euro bestelt en achteraf uiterst tevreden is omdat die site exact doet wat er van werd verwacht, is voor ons veel meer waard dan een klant die opgezadeld zit met allerlei toeters en bellen... en geen resultaten. Een rol als betrouwbare strategische partner en adviseur is ons handelsmerk.