→ Prefer English? E: kevin@roam.beT: +32475435169

Speel geen verstoppertje

Vaak lijden websites aan kleine fouten die met een minimum aan werk rechtgezet kunnen worden. Zo verbeter je het gebruiksgemak van je website, verlaag je de toegangsdrempel en haal je meer uit je site.

Verlaag de drempel

Neem dat gerust letterlijk want een winkel met een trap aan de ingang zal minder trouwe klanten aantrekken dan een gelijkaardige winkel zonder trap. Daarom houden wij bij het ontwikkelen van nieuwsbrieven, websites en applicaties steeds rekening met de gebruiker. Hier is alvast een tip...

Speel geen verstoppertje

We nemen als voorbeeld de website van Agoria, de federatie van de technologische industrie in België. De homepage volgt een traditioneel concept voor verenigingen: nieuwsberichten, informatie en standpunten trekken de aandacht naar zich toe. Kijk dan eens naar onderstaande afbeelding waarin we focussen op die belangrijke inhoud.

Screenshot van agoria.be

Ieder item is een korte samenvatting van het volledige artikel. Het doel is om relevante informatie kenbaar te maken en gebruikers door te laten klikken naar het volledige artikel. Herhaal: je wil mensen het volledige artikel laten lezen.

Wat gebeurt er als je op de titel van het nieuwsbericht klikt? Niets. De tekst van het nieuwsbericht misschien? Dat werkt toch op nieuwssites als De Standaard Online of deredactie.be? Bij Agoria: niets.

Het enige stukje van de hele samenvatting waar je je muis op kan richten om het volledige artikel te lezen zijn de twee kleine rode pijltjes onderaan die samenvatting. Wacht, hier zijn ze:

Screenshot van agoria.be met aanduiding van de ietsiepietsie pijltjes

Je links zo klein maken, zo goed verstoppen is het zelfde als een promotie van 20% korting te verbergen op de achterkant van een reclamefolder; het schiet zijn doel voorbij. Je wil dat mensen het volledige bericht lezen en dan vraag je ze om precisiewerk met hun muis. Hier moet de de drempel verlaagd worden en dat kan eenvoudigweg door het hele nieuwsbericht klikbaar te maken.

Speel geen verstoppertje met de bezoeker van je website: als men je website bezoekt is dat zeer vaak omdat men geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt, of het nu gaat om producten of om standpunten. Je moet die mensen binnentrekken, niet buitenduwen, tenzij je een zeer grondige reden hebt om het anders aan te pakken.

En hoe zit het met jouw website?

Heb je het gevoel dat jouw website niet voldoende resultaten oplevert? Heb je geen idee wat beter zou kunnen aan jouw website? Stuur een e-mail naar kevin@roam.be met vermelding van je website en eventuele problemen die je ondervindt en je krijgt gratis zo snel mogelijk een overzicht van de belangrijkste punten die verbeterd kunnen worden.

Ja, gratis!

En nee, we gaan je e-mailadres dan niet inschrijven voor allerlei nieuwsbrieven of je zitten spammen om je een betere website te verkopen.

Alles kan beter en een frisse blik ziet vaak meer. Dus neem nu even die minuut tijd, open een nieuw e-mailbericht, vul kevin@roam.be in als ontvanger en stuur een link naar je website door.

Vragen of opmerkingen? Stuur ze naar kevin@roam.be.