Html email: afbeeldingen zijn enkel illustraties
Als er -behalve niet spammen- een regel is waar je je zeker aan moet houden, dan is het dit: gebruik afbeeldingen in emails enkel als illustraties.
Vertrek van de tekst
Als je een HTML email wilt versturen heb je doorgaans ook wat belangrijks te melden. Net zoals bij een website moet je vertrekken van die belangrijke melding. Hoe gelikt die email eruitziet is secundair. Dus wat is er mis met het volgende?
Mijn email client gaat er -zoals vele email clients- van uit dat ik standaard geen afbeeldingen wil zien in mijn emails. Afbeeldingen bieden immers de mogelijkheid om na te gaan of je de email hebt gelezen, wat sommige mensen liever niet melden aan de verzender van de email. Deze techniek wordt/werd dan ook vaak misbruikt door spammers. Het resultaat is dat ik enkel een zeer korte beschrijving van de email zie.
Als ik wel de afbeeldingen laadt, krijg ik dit te zien:
Bijna alle tekst van de email is opgenomen in een afbeelding! Een afbeelding die ik (en velen met mij) standaard niet zie! In dit geval heeft het bedrijf in kwestie geluk dat ik zelf HTML emails maak en met jullie deel hoe het niet moet, anders was deze mail zonder twijfel verticaal geclassificeerd.
Praat met de mensen die geïnteresseerd zijn in je producten
Ze begaan trouwens nog een tweede fout. De afzender is enkel bekend als "noreply". Leuk, zo krijg ik dagelijks tientallen emails...
Kijk, ik heb jou mijn emailadres gegeven en dat wil doorgaans zeggen dat ik geïnteresseerd ben in wat je te bieden hebt. Waarom zou je jezelf dan verstoppen achter "noreply"? Waarom zou je ervoor zorgen dat de ontvangers van je email je niet rechtstreeks om meer informatie kunnen vragen? Waarom maak je het zo moeilijk voor jezelf?! Gebruik een normaal emailadres om HTML emails te versturen zodat eventuele reacties bij jou terechtkomen en je daar ook in een dialoog kan treden met de ontvanger. En zorg er zo bovendien voor dat ik meteen weet wie die email heeft verstuurd zodat ik niet moet zitten gissen.
Mooie HTML emails versturen is zoals je ziet niet moeilijk, maar ervoor zorgen dat je er resultaat uithaalt is een compleet ander verhaal. En dat is net waar het om draait.