→ Prefer English? E: kevin@roam.beT: +32475435169

Software, budget en timing

Als je een software- of website-ontwikkelaar bent krijg je vaak een probleem voorgeschoteld met als afsluitende vraag "Kan dit?" Het antwoord is dan vaak zeer eenvoudig...

JA!

Ja. Ja! Ja! Praktisch alles is mogelijk. Praktisch alles kan gerealiseerd worden met software. De uitzonderingen zijn doorgaans de dingen die gewoonweg nooit mogelijk zijn zoals:

  • "Kan je ons op Mars droppen tegen januari 2013 voor vijf euro heen-en-terug?" Nee, niet voor vijf euro, sorry.
  • "Kan je spammers een elektroshock geven wanneer ik weer een e-mail verwijder uit mijn inbox?" De spammer zou dan waarschijnlijk vrijwillig zo een toestel moeten installeren en zou tegen dan al lang geëlektrocuteerd zijn door de andere ontvangers van zijn e-mails. (Ja, ik heb hier over nagedacht.)

Maar met jouw software? Binnen jouw bedrijf? Ja, normaal is dat mogelijk. Waarom hoor je dan vaak "Nee, dat gaat niet"? Omdat wij ook realistisch zijn. Mogelijk wil niet zeggen haalbaar. Hoe je het ook draait of keert, iedereen heeft een maximum aan middelen, of dat nu het beschikbare budget of het aantal geschikte medewerkers is.

Wat is dat budget?

Een van de eerste vragen die je mag verwachten bij een software-project is net daarom "Met welk budget kunnen we werken?" Het is zinloos om je allerlei mogelijkheden voor te schotelen die ofwel te grootschalig ofwel te kleinschalig zijn. Dieper ingaan op het bouwen van een nieuw onderdeel van een programma dat enkele tienduizenden euro's zou kosten als je een budget hebt vastgelegd van 2000 euro? Zinloos.

Een budget bepaalt de oplossingen waarover je kan beschikken. Maar niet enkel het budget is van belang...

Good, fast, cheap

Pick two. Dit principe is beter gekend als de Project Management Triangle. Software en website developers kunnen iets snel en goedkoop bouwen, maar het zal dan niet perfect werken of perfect uitzien. Snel en goed kan ook, maar dan zal het heel wat kosten. Daarom is "Is er een deadline voorzien?" een van die andere vragen die je mag verwachten.

Geen oplichterij

Als je, enigszins begrijpelijk, zou gaan denken dat de ontwikkelaar of ontwerper die je contacteerde probeert te profiteren van jouw tijd of middelen, hou dan dit in het achterhoofd: vooral budget en timing bepalen de kostprijs van de oplossing van je probleem. Hoe ga je daar dan als prijsbewuste klant mee om? Door om een analyse van je probleem te vragen…

Heb je geen flauw idee van hoe je probleem kan opgelost worden (wees eerlijk en laat je niet te veel leiden door dingen die je denkt ooit eens gelezen of gehoord te hebben), dan vraag je eerst om een analyse van het probleem. Afhankelijk van de aard van het probleem kan deze analyse gratis gebeuren, dan wel onder de vorm van een fixed price contract.

Je weet zo op voorhand hoeveel je zal uitgeven om een klare beschrijving van de probleemstelling en een voorstel tot oplossing te verkrijgen. Op basis van die analyse kan dan een prijsindicatie voor de oplossing opgesteld worden zodat je de pro's en contra's kan afwegen zonder te veel van je budget prijs te geven. Let wel: dit wil niet zeggen dat het maken van die analyse en een voorstel tot oplossing goedkoop zal zijn, want hoe complexer de materie, des te meer analyse nodig zal zijn.

En wie zorgt dan voor die analyse?

Mag ik me even voorstellen? (cue O Fortuna — ik heb altijd al een soundtrack willen hebben bij een kennismaking)

Ik ben Kevin Wetzels, software consultant en all-round problem solver. Stuur even een e-mail naar kevin@roam.be en ik help je verder.

Vragen of opmerkingen? Stuur ze naar kevin@roam.be.
§